Miért számít az energetikai tanúsítvány?

Témakörök

Legnépszerűbb

mi a mészkő

Mi a mészkő?

A legszebb lombházak Magyarországon

gyorsan növő díszfa

Gyorsan növő díszfák: melyik fa nő a leggyorsabban?

Ingatlanközvetítés

Új magyar applikáció forradalmasíthatja az ingatlanközvetítést!

Tudja, hogy mennyire fontos a fenntarthatóság egy irodaház energiahatékony működtetésében? A modern irodapiacon egyre nagyobb hangsúly kerül arra, hogy az épületek energetikai szempontból is igazodjanak a folyamatosan szigorodó szabályokhoz és az igényesebb bérlők elvárásaihoz.

Az energetikai tanúsítványok ebben a folyamatban kulcsfontosságú szerepet játszanak, mert világos képet adnak egy ingatlan energiafogyasztásáról és környezeti teljesítményéről.

Mikor lehet hasznos?

A mai ingatlanpiacon az energetikai tanúsítvány kiemelt fontossággal bír, amely minden eladás és bérbeadás során elengedhetetlen. Ön szerint mennyire befolyásolja a döntést, hogy az épület energetikailag hatékony-e?

Különösképpen az irodai funkciókra szolgáló ingatlanok esetében fontos ez, hiszen a jogszabályi előírások alapján kell eljárni. A 176/2008 Kormányrendelet szerint minden eladásra vagy bérbeadásra kínált irodának rendelkeznie kell energetikai tanúsítvánnyal, amit az ingatlan tulajdonosa köteles elkészíttetni.

Milyen lenne, ha mérnökök alapos vizsgálat alá vonnák az ingatlan hőszigetelési képességeit és energiaellátási rendszereit, hogy azután átlátható tanúsítvánnyal igazolják annak energiahatékonyságát?

Mit nyújt a tulajdonos számára a tanúsítvány?

Noha az energetikai szakvélemény elkészítése költségekkel jár, amiket a tulajdonosnak kell állnia, mégis hosszú távon kifizetődő befektetés. Az energetikai tanúsítvány nemcsak az aktuális energiafelhasználást értékeli, hanem jelentősen befolyásolhatja az ingatlan piaci értékét is.

Ön mit gondol: egy energiahatékony irodaház könnyebben talál új bérlőre vagy vevőre, mint egy kevésbé hatékony? Milyen hatással van ez a vállalkozások életére és hogyan támogatja a tulajdonosokat a döntéshozatalban?

Amikor az ingatlanvásárlás vagy bérlés során a hatékonyság elsődleges szempont, a tanúsítványok segíthetnek a lehető legjobb választásban. A jelenlegi gazdasági környezetben fontos kérdés, hogy egy épület mennyire képes csökkenteni a fenntartási költségeiket és minimalizálni az ökológiai lábnyomot. Általánosan elmondható, hogy egy energiahatékony épület fenntartása kisebb pénzügyi terhet jelent, miközben a környezetre gyakorolt hatás is enyhébb.

Az irodák energetikai besorolása

Ezek a tanúsítványok tizenkétféle energiaosztályba sorolják az építményeket, A-tól G-ig több fokozat létezik, amelyek az energiafogyasztás szerint kategorizálják az épületeket. Az egyes kategóriák közötti különbségek világos útmutatást adnak az energetikai hatékonyságról. A tanúsító mérnökök vizsgálják például az ingatlan légköbméterét, a határoló szerkezetek hőszigetelési tulajdonságait, valamint a hőtermelési és hőleadási rendszereket. Sokaknak feltűnt, hogy az elavult rendszerű épületek magasabb energiafogyasztást produkálnak.

Gondolkodott már azon, hogy milyen hasznos lehet mindez nemcsak a nagyvállalatok, hanem a kisebb, bérleményként funkcionáló irodák számára is? Nagyobb irodaházakban különböző felhasználású helyiségek találhatók, lehetőséget adva arra, hogy akár a teljes épület, akár csak egy kisebb, önálló irodaegység energetikai vizsgálata is elvégezhető legyen. Ez különösen hasznos, ha az épület egy részét már korábban értékelték, így az adott rész energiahatékonysága is tisztázott.

Az Országos Tanúsító Központ szerepe

Az Országos Tanúsító Központ hálózata az ország egész területén biztosít szakértői segítséget, hogy az energetikai tanúsítványok elkészítése gördülékeny legyen. A központ több mint negyvennégy helyi partnerrel működik együtt, így valamennyi településen elérhetők a szükséges szolgáltatások.

Ha Ön tulajdonos, és éppen előkészítés alatt áll egy irodai ingatlan adásvétele vagy bérbeadása, akkor elengedhetetlen, hogy a tanúsítvány már a szerződés aláírása előtt rendelkezésre álljon. Az energetikai értékelés bemutatása a jogi folyamat részeként kötelező, amely a vevő vagy bérlő számára biztosítja az ingatlan teljes átláthatóságát és megbízhatóságát.