A kommunikáció életünk szerves része, hiszen kapcsolatot létesítünk otthon, a munkahelyen, az iskolában és lényegében mindenhol, ahol társaságban vagyunk.
Gyakoriak azonban a félreértések, a sértődések, és előfordulhat, hogy nem sikerül megfelelően kifejeznünk magunkat, átadnunk az általunk fontosnak tartott üzenetet és hangot adni az igényeinknek. Nos, ennek a megoldására szolgál az asszertív kommunikáció, mely kellő önismeret birtokában megtanulható.
Mit jelent a(z asszertív) kommunikáció?
A kommunikáció információk cseréjét jelenti az emberek között. Ennek a dinamikus, kölcsönös tevékenységnek a fő elemei a feladó, a vevő, az üzenet és a csatorna, amelyen keresztül végbemegy. A leggyakoribb eszköze a nyelv, amelyeket nonverbális jelek kísérnek, árnyalnak.
Az asszertív kommunikáció leegyszerűsítve hatékony kommunikációt jelent, amelynek keretében ki tudjuk fejezni az érzéseinket, meg tudjuk húzni a határainkat, el tudjuk kerülni a behódolást, az agressziót és fenn tudjuk tartani a beszélgetést. Az asszertív kommunikáció elsajátításához nagyfokú önismeret szükséges. Egy online pszichológus ebben is a segítségünkre lehet.
Konfliktus és ami mögötte van
Ahol a kommunikáció valamilyen formája jelen van, ott elkerülhetetlenek a konfliktusok, vagyis az egyének közötti ütközések. Konfliktus többféle okból származhat: okoskodásból, szétszórtságból, sürgetésből, értékek, érdekek ellentétéből vagy egyszerűen csak az információ hiányából, nem megfelelő közvetítéséből.
A konfliktusok kezelésének számos módja van. Sokan igyekeznek kerülni az ilyen helyzeteket, hiszen nem szeretnék megélni az ezzel járó szorongást. Míg mások önfejűen, a másik megkérdezése nélkül akarják megoldani a problémát. Az is gyakori – és talán ez a legcélravezetőbb – ha megpróbálják megbeszélni a nézeteltérést vagy külső segítséget kérnek a döntéshozatal során. Ha pedig egy ellentét eszkalálódik, végső esetben akár jogi útra is lehet terelni az ügyet.
Konfliktuskezelés hatékonyan
Mi, saját magunk is sokat tehetünk egy probléma hatékony megoldásáért már azelőtt, hogy az kiterjedtebbé válna. Fontos, hogy vegyük számba, hogy pontosan milyen típusú konfliktussal is van dolgunk és mik lehetnek a lehetséges kimenetelei. Az elkerülés helyett konfrontálódjunk, határozzuk meg saját álláspontunkat és a másik érdekeit is és ily módon próbáljunk egy mindenki számára megfelelő megoldást találni.
Mindvégig maradjunk higgadtak, bánjunk tisztelettel a másik féllel, kommunikáljunk egyértelműen és semmiképpen se minősítsük, címkézzük a vitapartnerünket. Egy jó adag önismeret és a konfliktuskezelési stratégiánk fejlesztése segíthet az eredményes kommunikációban.
A konfliktusok számos olyan összetevővel rendelkeznek, amelyek egy részére nincs is ráhatásunk. Ha azonban úgy érezzük, nehezen tudunk nyugodtak maradni és átgondolni a különböző szempontokat, érdemes mielőbb önismereti utazásra indulni.