Képzeld el, hogy egy állásinterjún vagy. Már túl vagytok az önéletrajz legfontosabb pontjain, jönnek a lazább kérdések: milyen a cég hangulata, milyen közös programok vannak. A válaszban elhangzik a varázsszó: csapatépítés.
Te pedig csak reméled, hogy ez nem egy kötelező péntek esti, kínos társasjáték-maraton lesz, ahol muszáj jól érezni magad. Ha ismerős ez az érzés, nem vagy vele egyedül.
Szerencsére a Stepout games csapatépítő játékai nem erről szólnak. Annyira könnyed és játékos az egész, hogy közben el is feledkezel arról, hogy ez egy szervezett program lenne. Lássuk most, hogy miben rejlik a cég titka.
Miért lett a csapatépítés szitokszó?
Sokan úgy érzik, ezek az alkalmak csak időpazarlásra jók. Munkaidő után, fáradtan, kedvetlenül nehéz lelkesedni egy olyan programért, ami semmiről sem szól – csak arról, hogy legyen valami közös élmény, „mert kell”. Ez az a pont, ahol érdemes egy kicsit elgondolkodni. A csapatépítő nincs annyival letudva, hogy bekerült a naptárba – jó, ha értelme is van, ha a kollégák szívesen vesznek részt a feladatokban.
Amikor célja is van a játéknak
Egy valóban működő csapatépítő nem csak a játékról szól. Akkor kezd el igazán hatni, amikor egy közösségként tesztek valamit, ami szórakoztat, és közben egymásra is jobban figyeltek. Ilyenkor nem az a lényeg, hogy ki nyer, inkább az, hogy mit tanultok közben egymásról – és saját magatokról is. Az élmény akkor marad meg maradandóan, ha vicces vagy látványos, és valóban kapcsolódik hozzátok.
Modern csapat – modern megközelítés
Ma már ritkán van olyan munkahely, ahol a munkatársak nap mint nap egy irodában ülnek. Mindenkinek más az életmódja, az időbeosztása. A hibrid és távoli munkavégzés, a különféle szerződéses formák, az eltérő időbeosztások mind nehézséget jelenthetnek, ha közösséget szeretnél építeni. Ilyen helyzetekben még inkább mérvadó, hogy a csapatépítés átgondolt, személyes és valóban értékes legyen – nem elég annyi, hogy „valami közöset csinálunk”.
Egy játék, ami rólatok szól
Tartalmatlan, „mindenkire érvényes” programok helyett érdemes olyan vetélkedőt választani, ami tényleg a résztvevőkről szól. A személyre szabott játékok közül az egyik legnépszerűbb például az, amelyben a csapattagok saját válaszaik alapján ismerik fel egymást. Olyan kérdések hangzanak el, mint hogy ki mit enne életében utoljára, vagy mi a kedvenc zug az irodában – ezek valódi beszélgetést indítanak el, közben pedig közelebb is hoznak benneteket egymáshoz.
A lényeg: értelmes, közös idő
A csapatépítés akkor lesz működőképes, ha nem kényszerként éled meg. Ha valóban Te vagy a középpontban – a kérdéseiddel, a válaszaiddal, a történeteiddel. Lehet, hogy az egyik pillanatban még arról vitatkoztok, ki vinné magával egy lakatlan szigetre a grillsütőt, a következőben meg már azon nevettek, hogy a legcsendesebb kollégáról derül ki, hogy ő a céges dartsbajnok. A lényeg, hogy legyen benne játék, legyen benne rátok szabott tartalom – és hogy végre olyan élmény szülessen, amire mindannyian szívesen emlékeztek vissza.