Ahhoz, hogy az abroncs megfelelő teljesítményt nyújtson használat során, menet közben, különösen oda kell figyelni a profilmélységre. Ez ugyanis meghatározza azt, hogy mennyire fog jól tapadni az autó, mekkora lesz a féktáv, és még a vezethetőségre is komoly hatással van. Leginkább akkor fontos ez a paraméter, ha használt gumiabroncs szettet akarunk vásárolni.
Mi a helyzet teljesen új abroncs esetében?
Ma már egy minőségi személy gumiabroncs beszerzése egyszerűen megoldható például a Gumiflex oldaláról. A profilmélységet vizsgálva eltérő méretekkel fogunk találkozni, de van egy bizonyos tartomány, ami szinte minden megtekintett abroncsra igaz lesz. Általában közelítő értékeket szokás használni, mivel az sem mindegy, hogy milyen méretű, típusú gumi kerül a kosárba, valamint a gyártó is befolyásolja a fontosabb paramétereket. A nyári személyautó gumiabroncsok esetében a profilmélység átlagosan 6-8 milliméter környékén alakul.
A téli abroncsoknál ez a szám már 7,5-9 milliméter lesz, mivel a mélyebb barázdákkal sokkal könnyebben tud megtapadni a jármű a hóban és a jégen egyaránt. Minél nagyobb az autó, annál nagyobb lesz a profilmélység is. Kisteherautóknál, tehergépkocsiknál vagy éppen mezőgazdasági gépeknél még nagyobb mélységre van szükség, mivel a gumik sokkal több terhelést is kapnak.
A folyamatos használat során rendszeresen ellenőrizni kell a profilmélység alakulását. A vezetés biztonságát nagymértékben befolyásolja az, hogy mennyire kopottak az abroncsok. Ha egy bizonyos mértéket elér ez a kopás, akkor a csere elkerülhetetlen, hogy továbbra is biztonságosan és hatékonyan tudjunk közlekedni. A kopott gumiabroncs nem fogja kellő mennyiségben elvezetni a vizet, csapadékot, a felúszás esélye is megnövekszik. Ugyanez igaz a féktávra is, ráadásul a megcsúszás is nagy veszélyt jelenthet.
Biztos, hogy a használt gumi a jó választás?
Amikor csak lehetőségünk adódik rá és a pénztárcánk is megengedi, mindig teljesen új gumiabroncsot válasszunk. Természetesen van az a helyzet, amikor anyagi megfontolásból a használt abroncsok között kell nézelődni. Ebben az esetben arra kell figyelni, hogy a profilmélység mindenképpen legalább 4 milliméter legyen. A váltási pont és a törvényben meghatározott célszám az 1,6 mm. Minél közelebb van a kinézett (vagy az autón lévő) szett ehhez a limithez, annál kevesebb ideig lehet még használni.
A biztonságból nem érdemes spórolni
Egy feltűnően olcsó gumiabroncs garnitúra ugyan elsőre csábítónak tűnhet, de ne tévesszen meg minket a spórolás ígérete. A gyakorlatban rengeteg problémánk lesz egy használt, kopott abronccsal. Nem lesz elég magabiztos a fékezés, lassabban tudunk majd haladni, a vezetést negatívan befolyásolja, ahogy az üzemanyag-fogyasztást is. Ha ragaszkodunk a használt garnitúra beszerzéséhez, akkor mindenképpen nézessük meg egy szakértővel vásárlás előtt a kiválasztott terméket.