Hajópadló kisokos: minden, amit a hajópadlókról tudni kell

2021. május 06.

hajópadló nappali

Ha fázós a lábad, mégis szeretsz mezítláb járkálni a lakásban, a hajópadlót neked találták ki. A tömör fenyőből készült burkolat tartja a meleget, természetes és otthonos érzetet kelt, együtt lélegzik a lakással. Utóbbi akár problémát is jelenthet, ha zavar, hogy idővel változik a felülete, színe, mérete, hogy karcolások, sérülések keletkezhetnek rajta. Ellentétben egy laminált parkettával, kellő gondoskodás, karbantartás mellett akár egy életen át díszítheti otthonodat, lerakása pedig éppúgy megoldható saját kezűleg is. 

A hajópadló hagyományosan fenyőből készül, de manapság már egzotikus fatípusból is készülhet, felülete lehet gyalult, kefélt, bordázott vagy csiszolt is. Nevét onnan kapta, hogy régen a fa hajók fedélzetét is ilyen pallókkal készítették el, de mára egyéb anyagokat is használnak hajófedélzetként mint a gelcoat, habok vagy egyéb szintetikus anyagok.

A hajópadló lerakása

A hajópadló lerakása időigényes, de korántsem kivitelezhetetlen feladat, ha magad kívánod elvégezni a munkát.

1. Pihentetés

A fát a beépítés előtt 3-4 héttel szerezzük be, hogy a fenyő alkalmazkodni tudjon annak a helyiségnek a nedvességtartalmához, ahová a burkolatot szántuk. Fektetve pihentessük a deszkákat, melyeknek mérete az akklimatizáció során csökkeni vagy nőni fog, így elkerülhetjük a megvetemedést.

2. Párnafázás

A hajópadlónak meg kell ágyaznunk lefektetés előtt. A párnafás technikának a deszkákból készült vázrendszer az alapja, ami megkönnyíti az esetleges visszabontást, ráadásul remek zaj- és hőszigetelést biztosít a keletkező közök megfelelő kitöltésével. A párnafákat 30-50 cm távolságra helyezzük egymástól, ahol viszont gyakrabban közlekedünk, például ajtóknál, ott legyenek közelebb, így kevésbé süllyedhet meg a burkolat. Mivel a párnafákat merőlegesen kell lerakni a hajópadlóhoz képest, érdemes előre megtervezni a hajópadló fekvési irányát.

3. A hajópadló lefektetése

Az első deszkát 1 cm-re a faltól felcsavarozzuk a párnafára úgy, hogy a hornyolt rész néz a fal felé. A deszka és a fal közé faéket helyezünk, a következő deszkát pedig az előző hornyára ütjük fel minél szorosabban, majd rácsavarozzuk a párnafára. Érdemes folyamatosan tesztelni a lerakott lapokat, és csak kifogástalan állapotú faanyagot felhasználni. 

A hajópadló felületkezelése

A felületképzésnél ízlésünktől függően válogathatunk a különféle viaszok, olajok, lakkok és festékek között. A legtermészetesebb hatást a padlóolajok és keményviaszok használatával érhetjük el.  A lakk merev felületet képez a fa felületén, ezért idővel repedések keletkeznek rajta. Ezzel szemben az olaj és a viasz beleolvad a fába, amely így ellenállóbbá válik. Alkalmazásuk kevesebb munkát igényel, környezetbarát és az esetleges jövőbeli sérülések lényegesen egyszerűbben, gyorsabban javíthatóak csiszolás nélkül is. A színezett olaj használata pedig kiválthatja a festést, így változtathatunk is némileg a fa natúr színén. Érdemes finom csiszolással előkészíteni a fát az olaj befogadására: a porszívó és a nedves rongyos tisztítás elengedhetetlen kellékek a tartósan szép eredmény kivitelezéséhez.

A hajópadlót különböző árnyalatú olajokkal színezhetjük át környezetbarát módon.

A hajópadló felújítása házilag

Ha pechünkre leharcolt lakkozott vagy festett hajópadlóval kell szembenéznünk a lakásfelújítás során, első lépésben csiszoljuk fel a burkolatot, hogy megszabaduljunk a kopott fedőrétegtől. A csiszolást – mint a parkettáknál – több fázisban és egyre finomabb csiszolópapírral végezzük, majd a felületi hibákat fatapasszal korrigáljuk. Ha maximalisták vagyunk, polírozó gépet is szerezhetünk kölcsönbe, hogy az alapozás tökéletesen sima felületen mehessen végbe. A viaszolást megelőzően kenjünk fel pórustömítő fabeeresztőt a felületre ecsettel, hogy a puhafa  kissé megkeményedjen. Egynapos száradás után finom csiszolópapírral dörzsöljük át a padlót, majd még kétszer ismételjük meg a teljes eljárást. Erre a selymes, zárt bevonatra vigyük fel végül a padlóviasz-balzsamot, amit 3 óra elteltével, ronggyal polírozzunk fényesre. Ha havonta egyszer lelkiismeretesen megküzdünk a viaszos kezeléssel, hajópadlónk csillogó fénnyel hálálja meg a gondoskodást.

A hajópadló előnyei és tulajdonságai

  • jó hangszigetelő és hőszigetelő
  • felülete antisztatikus, könnyen tisztítható
  • nagyobb méretű fából készült padlóburkolat
  • az egyes elemek fózolva készülnek, hogy ne mozduljanak el egymáshoz képest
  • a fózolás miatt a padló elegáns hatást kelt
  • felületkezeléshez olajat és viasz alapú felületkezelőket érdemes használni, ezek növelik az ellenállóképességet és a felszíni keménységét
  • bizonyos esetben és körülmények között vizes helyiségekbe is lehet tenni és padlófűtéssel is használható

Ajánló

Dizájnos ruhák nyomában

Dizájnos ruhák nyomában

Az állatokat ábrázoló ruházat mindig is különleges helyet foglalt el a divat világában, hiszen egyszerre képes érzelmi és vizuális hatást...

bővebben