A tanári hivatás bizony sosem volt egyszerű, napjainkban pedig főleg nem az. Sok pedagógus szerint a mai gyerekekkel sokkal nehezebb bánni, mint 20-30 évvel ezelőtti társaikkal.
Nem elég, hogy sokuk nem fogad szót és mindenféle mással foglalatoskodik az órákon a tanulás helyett, de még itt vannak ezek a mindenféle kütyük is, amikkel végképp ki tudják hozni a tanerőt a béketűrésből. Nézzük is meg, hogy melyiktől miért borulnak ki!
Okosóra
“Az iskolában, ahol tanítok a házirend szigorún szabályozza a mobiltelefonok használatát a tanítási időben. Pár éve még viszonylag egyszerű dolgom volt, mert ha órán valamelyik diáknál észrevettem egyet, csak szimplán elvettem tőle és kicsengetés után visszaadtam. De ma már ez sem elég!
Egyre több gyerek csuklóján virítanak ott a Tok-Shop.hu-tól vásárolt okosórák, így már hiába veszem el a mobilt, azt nyomkodják tovább. S mivel ez a kütyü kapcsolatban áll a telefonnal, ezért ugyanúgy tudnak rajta tovább chatelni, vagy nem tudom mit csinálni, a lényeg, hogy nem a tananyaggal foglalkozni.
Én nem vagyok a modern technológia ellensége, de ez több a soknál! Ja és azt már említettem, hogy még puskázni is lehet róla? Ördögi masina!”
Bluetooth hangszóró
“Szép időben arra biztatjuk a gyerekeket, hogy a szünetekben ne a négy fal közt üljenek, hanem menjenek ki egy kicsit az udvarra, játsszanak a szabadban, vagy figyeljék meg a madarakat, a virágokra szálló méheket, egyszóval fedezzék fel a környezetük természeti csodáit.
Ehelyett mi történik? Többen összeverődnek egy csapatba, valamelyikük előszed egy Bluetooth hangszórót és/vagy zenét vagy mémvideókat kezdenek el üvöltetni rajta. A legjobb, mikor a csoportok versengenek egymással, hogy “kié szól nagyobbat” és csak úgy zeng az egész iskolaudvar az összevissza hangzavartól!
Persze a Bluetooth hangszóró önmagában jó találmány, nekem is van egy otthon, amit gyakran használok, de amikor a szünetekben folyton ugyanazokat az ismétlődő dallamokat hallom, az egyenesen frusztrál.”
Fülhallgató
“Nos, ez alapvetően egy jóval “békésebb” eszköz, hiszen aki ezzel hallgat zenét, az legalább a külvilág felé nem zajong. Ám azt már egyáltalán nem díjazom, amikor az órámon valaki a mondandóm helyett titokban inkább Azahriah bölcs dalszövegeit hallgatja a fülesén keresztül. És Newton törvényeit meg ki fogja megtanulni?
Azt mondjuk abszolút megértem, ha a diákok iskolába jövet és menet szívesebben hallgatnak zenét a fülhallgatójukon keresztül, minthogy a buszon velük együtt utazók társalgásával foglalkozzanak.
Ahogy azzal sincs semmi baj, ha egy-egy visszahúzódóbb diák a lyukasórán vagy a szünetben némi magányra vágyik, és szívesen vonul el hallgatólagosan a külvilágtól a kedvenc zenéi társaságában.
Ezt sem tartom tehát egy ördögtől való eszköznek, csupán nem mindegy, mikor használják. Ugyanígy azt is mindig elmondom a diákoknak, hogy mennyire veszélyes a forgalmas utcán, pláne az úttesten való átkelésnél, ha a fülükbe dübörgő zene miatt nem érzékelik a környezetük hangjait. Használjuk ki okosan, tudatosan a modern technológia adta lehetőségeket!”