Napjainkban az álláskereséssel kapcsolatban a legtöbb kérdés általában az önéletrajz kialakításával merül fel. Valószínűleg már mindenki találkozott olyan CV-vel, ami színes-szagos, látványos, azonnal felhívja a figyelmet magára. A valódi kérdés azonban az, hogy biztos előnyösebb egy dizájnos önéletrajz?
Élet a kreatív önéletrajzokon túl
Már önmagában az is egy fontos tényező, hogy tisztában legyünk azzal, pontosan mi a CV célja az álláskeresés folyamatában. Természetesen nem az, hogy jól nézzen ki, dizájnos, színes legyen, hanem az, hogy bejuttasson minket az interjúra. Ez az egyetlen feladata, aminek mindent alá kell rendelni a kialakítása során. A folyamatban tud segíteni a CV Shark önéletrajz útmutatója is, amivel még hatékonyabb alakot ölthet a saját resuménk.
Az álláskeresők döntő többségénél továbbra is nagy népszerűségnek örvendnek a színes, dizájnos kialakítások. A piacon is egyre több cég, szolgáltató foglalkozik CV design tervezéssel, forgalmazással. Ezek a sablonok hatalmas sikereket ígérnek kisebb-nagyobb összegekért cserébe, de a vásárlás vége az esetek többségében sajnos csalódással végződik.
A probléma már ott kezdődik, hogy a tervezés során csak egy szempontot vesznek figyelembe: vizuális értelemben legyen szép a dokumentum. Se többet, se kevesebbet nem kínál egy ilyen szolgáltatás.
Ezzel beleesnek abba a hibába, hogy nem veszik figyelembe az álláspiac igényeit, valamint értékesítési, marketing szempontból sem a leghatékonyabbnak bizonyulnak ezek az önéletrajz sablonok. Egy “egyedi”, dizájnos CV nem fog minket bejuttatni az állásinterjúra, sőt, a gyakorlatban még sokszor hátráltató tényező is válhat belőle.
A könnyebb út sosem a legjobb megoldás
Egy mutatós sablon elsőre csábító lehet, hisz csak a fontosabb információkat kell kicserélni benne és máris kész a “Modern önéletrajz”. Ezzel valójában inkább csak áltatjuk magunkat, mivel nem egy tuti receptet tartunk a kezünkben, hanem csapdába esünk, amivel azt hihetjük megtettük a szükséges lépést, hogy minél több állásinterjúra jussunk be.
Már önmagában az is egy komoly probléma, hogy a cégek többsége még a mai napig kinyomtatja a jelentkezők önéletrajzait. Egy színes, dizájnos CV pedig nem igazán mutat jól fekete-fehérben. A monitoron szép szürke háttér papíron már olvashatatlanná teheti az egészet.
Kinek készítjük az önéletrajzot?
Ez az első kérdés, amit érdemes feltenni magunknak. A célcsoport mindig a HR-es, a toborzással és kiválasztással foglalkozó szakember, valamint a jövendőbeli szakmai vezető lesz. A dizájnos önéletrajzok nem adják át megfelelően a fontos információkat, nem győzi meg az olvasót arról, hogy érdemesek vagyunk egy interjúra.
Sokszor az emberek nem azért használnak designer típusú CV-t, mert ezt valóban képesek egyedül létrehozni, csupán el szeretnék hitetni azt, hogy meg tudják csinálni. Ezt a cégek is tudják, így gyakran nem is kap esélyt az, aki ilyen önéletrajzzal jelentkezik egy pozícióra.